5 Simple Techniques For דמנציה סופנית

Wiki Article

הגורמים הישירים להתפתחות של דמנציה אינם תמיד ברורים. ישנם גורמי סיכון משוערים לחלק מסוגי הדמנציה. דמנציה היא מחלה הנגרמת מניוון תאים במערכת העצבים המרכזית (המוח)  ואנו רואים את השפעתה על החשיבה, על ההתנהגות ועל הרגשות, על התפקוד המוטורי ובחלק מסוגי הדמנציה גם על תפקודים נוירולוגיים.

הקשיים והאתגרים עצומים כפי שתיאר הסופר אמנון שמוש בספרו בוקר טוב אלצהיימר, המגולל את ההשתלטות האכזרית של המחלה שפקדה את רעייתו ואת כובד המשקל על כתפיו של בן הזוג המטפל במסירות ובאהבה.

בראשית המחלה האדם עודנו קשוב לאירועים שסביבו. התפקוד של הזיכרון האפיזודי (זיכרון של אירועים) נפגע לרוב בשלבים המוקדמים של ...

תשאול בנוגע להיסטוריה הרפואית של החולה והשינויים שחלו בתפקודו, בהתנהגותו ובמצב רוחו. כמו כן יערוך המומחה בדיקות להערכת יכולותיו הקוגניטיביות והמנטליות, בין השאר יבדקו: הזיכרון, יכולת הקשב, הדיבור, מענה הגיוני לשאלות, כושר השיפוט, התמצאות במרחב ועוד.

למשפחתו של החולה מדובר בהקלה עצומה מבחינת הנטל הפיזי, הנפשי והכלכלי. ראשית, הטיפול התומך בבית לחולים סופניים, מוגדר על ידי משרד הבריאות כשרות של הוספיס והוא ממומן במלואו על ידי קופת החולים.

החולים בדמנציה מסוג מחלת גופיפי לואי, מקבלים גם תרופות לטיפול במחלת הפרקינסון על מנת להפחית את הפרעות התנועה.

כאשר אתם רואים שינויים קוגניטיביים ומנטליים אצל בן/בת זוג, הורה או קרוב משפחה אחר , כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה ולבקש הפנייה למומחה בנוירולוגיה או בפסיכוגריאטריה לביצוע אבחון.

במרבית המקרים, תאי המוח באזור מרכז הלמידה והזיכרון (היפוקמפוס) הם הראשונים להינזק. לכן אבדן הזיכרון הוא בדרך כלל בין התסמינים הראשונים של מחלת האלצהיימר. זו הסיבה שבעבר נהגו לכנות את מחלת האלצהיימר 'מחלת השכחה'. 

כמו כן אימון המוח באמצעות קריאה, פתירת תשבצים ומשחקי חשיבה וכן קיום חיי חברה בריאים.

כאשר למשפחה יש חשד לאלצהיימר או דמנציה, פונים לרופא המשפחה והוא מפנה הלאה לפגישה ובדיקות אצל נוירולוג, רצוי כזה המתמחה בתחום ספציפי זה. הבדיקה הראשונית כולל בחינת תפקוד יכולות קוגניטיביות מגוונות ומענה על שאלון אבחוני מוגדר.

שלב זה הוא התחלתי ולרוב בזמן זה בני המשפחה ישימו לב לשינויים וייגשו לאבחון אלצהיימר מקצועי וממוקד. בשלב הראשון שך מחלת האלצהיימר עיקר הירידה הקוגניטיבית היא בזיכרון לטווח קצר שנפגע וכמו כן יש ירידה בקשב והריכוז של החולה.

"השלבים הראשונים של מחלת הדמנציה, מאופיינים בשינויים מבחינת רמת הצלילות המחשבתית של החולה – יש שעות של צלילות ושעות בהן החולה אינו צלול. בדרך כלל חולים דמנטיים נוטים להיות צלולים וערניים כשיש אור ולכן דמנציה סופנית אנחנו מבקשים מהמשפחה להדליק אור בימים חשוכים.

זהו השלב בו החולה נחלש ונוטה להידבק במחלות ועל פי רוב מסיים את חייו לאחר שנדבק במחלה זיהומית.

בשלב הראשוני של מחלת האלצהיימר לרוב ייעשה ניסיון לטפל באמצעות מעכבי האנזים אצטילכולין אסטראז כמו לדוגמה גלנטמין, דונפזיל או ריבסטיגמין ותרופות נוספות, המאפשרות להאט את קצב ההתקדמות של המחלה.

Report this wiki page